Turbulențele aeriene vor crește: Ce sunt „golurile de aer”, ce riscuri implică și la ce să ne așteptăm în viitor

de: Cojocaru Cristian
26 05. 2024
Ce sunt turbulențele aeriene.

Ce sunt turbulențele aeriene? Turbulențele aeriene, adesea denumite „goluri de aer” de către pasageri, reprezintă o perturbare a fluxului de aer care determină mișcări bruște și neregulate ale aeronavelor. Contrar denumirii populare, nu există „goluri de aer” în sensul dispariției aerului sub avion. Este mai corect să ne imaginăm turbulențele ca pe valuri în aer, similare celor de pe mare, care mișcă aeronava în sus și în jos.

Cauzele turbulențelor aeriene

Turbulențele aeriene pot apărea din mai multe motive și în diferite condiții atmosferice:

  1. Turbulența de suprafață: Aceasta apare în straturile inferioare ale troposferei și este cauzată de încălzirea neuniformă a suprafeței terestre. De exemplu, când aerul se mișcă deasupra unor suprafețe de apă și apoi deasupra unor suprafețe de uscat, diferențele de temperatură pot genera turbulențe.
  2. Turbulența convectivă: Aceasta se formează în prezența curenților ascendenți și descendenți, adesea în apropierea norilor de tip Cumulonimbus, care sunt nori de mare dezvoltare verticală. Aceste turbulențe sunt mai intense și pot fi evitate cu ajutorul radarului de la bordul aeronavelor.
  3. Turbulența de vânt: Condiționată de intensitatea vântului, această turbulență poate apărea chiar și pe cer senin. Vânturile puternice favorizează intensificarea acestor turbulențe.
  4. Turbulența montană: În zonele de munte, aerul care întâlnește masivele montane este forțat să se ridice și să coboare rapid, ceea ce poate genera turbulențe puternice.
  5. Turbulența asociată curenților jet: Acest tip de turbulență apare la altitudini mari, în apropierea tropopauzei, unde curenții de aer se deplasează cu viteze foarte mari. Aceasta poate fi deosebit de intensă la tranzițiile bruște de la vânturi puternice la vânturi slabe.

Riscurile asociate cu turbulențele aeriene

Deși turbulențele pot fi inconfortabile, ele nu sunt, în general, periculoase. Conform FAA (Federal Aviation Administration), între 1980 și 2008 s-au înregistrat 234 de incidente cauzate de turbulențe, soldate cu 298 de pasageri răniți, în majoritatea cazurilor din cauza lipsei centurii de siguranță. În ultimii ani, datorită instruirii continue a piloților și a tehnologiilor avansate de detectare a turbulențelor, numărul incidentelor s-a redus considerabil.

Vezi și: Cel mai sigur loc din avion în caz de turbulențe. Dezvăluirile unei stewardese pentru un zbor fără probleme

Adaptarea industriei aviației la turbulențe

Industria aviației ia măsuri proactive pentru a minimiza impactul turbulențelor asupra pasagerilor și echipajului. Printre aceste măsuri se numără:

  • Instruirea piloților: Piloții sunt instruiți să evite zonele cunoscute pentru turbulențe severe și să folosească datele meteo în timp real pentru a ajusta traseul de zbor.
  • Tehnologii avansate: Avioanele moderne sunt echipate cu radare de detecție a turbulențelor, care permit piloților să identifice și să evite zonele cu turbulențe puternice.
  • Protocolul de siguranță: Pasagerii sunt sfătuiți să-și păstreze centurile de siguranță cuplate pe tot parcursul zborului pentru a preveni rănirile în caz de turbulențe neprevăzute.

Viitorul turbulențelor aeriene

Meteorologii avertizează că, în următoarele decenii, turbulențele aeriene ar putea deveni mai frecvente și mai intense din cauza schimbărilor climatice. Studiile arată că încălzirea globală ar putea modifica tiparele de vânt și stabilitatea atmosferică, ceea ce ar duce la creșterea frecvenței și intensității turbulențelor.

Concluzie

Turbulențele aeriene sunt o parte inevitabilă a zborului, dar nu trebuie să fie un motiv de îngrijorare excesivă. Cu măsurile adecvate de siguranță și tehnologiile avansate, zborul rămâne unul dintre cele mai sigure moduri de a călători. Pasagerii sunt sfătuiți să-și păstreze centurile de siguranță cuplate și să aibă încredere în abilitățile echipajului de zbor pentru a gestiona orice situație de turbulență.